SIODŁO
KAWALERYJSKIE wz. 36/2012
W grudniu 2012 r. Szwadron Kawalerii WP (SKWP) otrzymał nowe
siodła przeznaczone do występów reprezentacyjnych. Jest to zupełnie nowy rodzaj
siodła w porównaniu z dotychczas używanymi siodłami żołnierskimi wz. 36. Oto historia
powstania siodła kawaleryjskiego wz. 36/2012.
Wszystko zaczęło się w końcu ubiegłego wieku (to pięknie
brzmi). Dowodziłem wtedy 1 Szwadronem Konnego Przysposobienia Wojskowego
„Krakus” im. 1 Pułku Szwoleżerów JP, zorganizowanym jesienią 1993 r. Mój
nieżyjący już przyjaciel Jarema Wierzchowski, który zajmował się wyszukiwaniem
pamiątek po Wojsku Polskim II RP, przywiózł z jednego z wyjazdów siodło
oficerskie wz. 36. Siodło zdobył gdzieś na wsi. Miało obcięte tybinki wzdłuż
poduszek kolanowych i wzdłuż ławek (pewnie na zelówki butów) oraz obcięte
klapki siedziska, zakrywające maszynki, tuż przy szwie siedziska. Poza tym
siodło miało wszystko. Ucha przedniego i tylnego łęku, rzemienne uszka na
stopach ławek do troczenia przedniego i tylnego pakunków, strzemionko i
sprzączkę do troczenia szabli, tabliczki znamionowe firmy siodlarskiej z
Warszawy, kompletne wyściółki ławek, poduszki kolanowe z biciami producenta,
określające wielkość siodła i rok produkcji (1938). Siodło to podarował mi
przyjaciel z myślą, że kiedyś je zrekonstruuję. Już po śmierci Jaremy (czerwiec
1998 r.) zjawił się w naszym ośrodku jeździeckim pan Andrzej Lewicki, artysta
rymarz i siodlarz (też niestety już nieżyjący), który robił najlepsze w Polsce
siodła żołnierskie wz. 36.
Wówczas znane były zachowane cztery siodła oficerskie wz. 36. Dwa w
posiadaniu Muzeum WP w Warszawie i Poznaniu, jedno w Muzeum Łowiectwa i
Jeździectwa w Warszawie, jedno w rękach prywatnych. Nikt w Muzeum nie dałby
siodlarzowi zajrzeć do środka siodła, które w konstrukcji bardziej przypomina
siodła sportowe niż całkowicie rozbieralne siodła wojskowe.
Pan Andrzej
powiedział do mnie:
– Panie Robercie, pan da mi to siodło do rekonstrukcji, zrobię je panu za darmo, ale za to będę mógł w szczegółach poznać jego konstrukcję.
– Panie Robercie, pan da mi to siodło do rekonstrukcji, zrobię je panu za darmo, ale za to będę mógł w szczegółach poznać jego konstrukcję.
Siodło pan Andrzej wykonał bardzo
starannie, wykorzystując wszystkie oryginalne elementy, które nadawały się do
użytku. Do tego czasu jeździłem w siodle żołnierskim wz. 36 i w siodle McClellana
troczonym na polskim czapraku wg Instrukcji Noszenia, Troczenia i Pakowania z
1938 r. Jednak dopiero jazda w siodle oficerskim wz. 36 pokazała mi, jak
powinien wyglądać doskonały sprzęt kawaleryjski. Siodło to jest znakomite do
ujeżdżenia, skoków, rajdów i do władania bronią białą. Przejeździłem w nim (ja i
mój syn) prawie 10 lat zarówno w długich rajdach (np. Warszawa – Komarów), jak
i w zawodach kawaleryjski (np. dwa razy pierwsze miejsce w Mistrzostwach
MILITARI, drugie i trzecie miejsce w tychże). Siodło zawsze znakomicie
spisywało się wobec konia i jeźdźca.
W 2000 r.
rozpocząłem szkolenie właśnie powstałego Szwadronu Kawalerii WP. W ciągu kilku
lat ustaliło się wyposażenie jeździeckie Szwadronu. Codzienne treningi
jeździeckie odbywały się w rzędach sportowych. Treningi musztry odbywały się w
rzędach sportowych lub w rzędach wz. 36. Gdy szwadron występował z lancami lub
na treningach z władania bronią białą, zawsze obowiązywały ogłowia
kawaleryjskie wz. 36, a siodła zgodnie z decyzją instruktora. Siodła wojskowe
pochodziły z różnych źródeł i były różnej jakości, z trudnością wystarczyło ich
na pełne wyposażenie występów reprezentacyjnych. Rzędy kawaleryjskie zużywały się dużo
szybciej niż w Kawalerii Ochotniczej z racji częstego użytkowania, szczególnie
te słabszej jakości.
Siodła
oficerskie wz. 25, bardzo starannie wykonane, były za małe dla naszych koni
służbowych. Warsztat, który je wykonywał wzorował się na oryginalnym siodle
wykonanym przed wojną przez firmę Lasoty. Nie wzięto jednak pod uwagę, że w II
RP oficerowie zamawiali siodła prywatnie, dostosowując ich wielkość do siebie i
swego konia. Siodła służbowego używałem wobec tego jedynie na defiladach, gdzie
szwadron poruszał się jedynie stępem. Na rekonstrukcje kawaleryjskie zakładałem
na konia swoje prywatne siodło oficerskie wz. 36.
W 2009 roku
SKWP przeszedł do dyspozycji Dowództwa Garnizonu Warszawa do Batalionu
Reprezentacyjnego. Po zapoznaniu się ze specyfiką kawalerii konnej dowództwo
zdecydowało o podniesieniu jakości wyposażenia Szwadronu. Wiosną 2012 r. zaistniała
konieczność rozpisania przetargu na dostarczenie szwadronowi nowych rzędów
kawaleryjskich dla wszystkich ułanów.
Siedem lat
z krakusami i dziewięć lat ze szwadronem WP zaowocowały następującymi
przemyśleniami o rzędach kawaleryjskich. Dotychczas używane rzędy wz.36,
takiego samego wzoru, jakiego używała kawaleria polska w Kampanii Wrześniowej,
nie były
dostosowane do funkcji, jaką pełni siodło kawaleryjskie w SKWP. Siodło
żołnierskie zostało skonstruowane dla kawalerii, która maszeruje konno a walczy
pieszo. Kawalerzysta miał na nim przejechać z punktu A do punktu B, zsiąść z
konia i biegać lub czołgać się z karabinem. W czasie przemarszów dużo drogi
pokonywano pieszo obok konia. Nikt nie przewidywał walki konnej tego rodzaju co
w wojnie z sowietami o niepodległość.
SKWP
występuje konno. Czas przebywania ułana na koniu to minimum 2 – 3 godziny bez
zsiadania. SKWP wykonuje pokazy kawaleryjskie, do których siodło szeregowego
wz. 36 konstrukcyjnie nie jest przeznaczone.
Siodło
żołnierskie miało być trwałe, aby na jednym można było wyszkolić kilka poborów.
Z tego powodu wykorzystywano dostępne wówczas wytrzymałe materiały.
Z racji
dość wiernego odtworzenia, siodło wz. 36 ma duży ciężar spowodowany konstrukcją
terlicy, gdzie przedni i tylny łęk wykonane są ze stali. Jednak siedziska
obecnie wykonywanych siodeł odbiegają jakością i wytrzymałością od siodeł
przedwojennych. W II RP skóra na siedziska siodeł żołnierskich sprowadzana była z Ameryki Południowej. Europejskie krowy nie dawały tak grubej skóry, jak
argentyńskie czy brazylijskie woły robocze.
Siodła
kawalerii II RP były podszyte ciemnożółtym filcem (kolor środka przeciw molom).
Obecne rzędy są podszyte białym filcem, który bardzo łatwo się brudzi, co nie
wygląda estetycznie w pododdziale, który pełni funkcje reprezentacyjne.
Przemyślenia
te przedstawiłem Zastępcy Dowódcy Batalionu Reprezentacyjnego, panu mjr
Szcześniakowi, wraz z propozycją zaprojektowania nowego siodła, które będzie
lepiej zabezpieczać potrzeby SKWP niż siodło żołnierskie wz. 36. Przyjęte to
zostało z dużym zrozumieniem, ponieważ Pan Major był bardzo zainteresowany
Szwadronem i jazdą konną.
Inspiracją do powstania nowego typu siodła
stało się używane przeze mnie zapomniane siodło oficerskie wz. 36. Jako
podstawę prac projektowych wykorzystałem częściowo rekonstruowane siodło
oficerskie wz. 36 będące w moim posiadaniu a zwłaszcza jego terlicę (szkielet).
Siodła oficerskie w II RP, jako sprzęt
zawodowca, były wykonane z myślą o użytkowniku, który będzie z niego korzystał
znacznie dłużej niż żołnierz odbywający zasadniczą służbę wojskową. Z tego
powodu siedzisko bardziej przypominało siedziska siodeł sportowych, nie
wymagało też tak grubej skóry, jak siodła żołnierskie. Terlica, całkowicie
wykonana z drewna, posiadała jedynie niewielkie okucia stalowe, wzmacniające
przedni i tylny łęk. Dawało to siodło o wiele lżejsze od siodła żołnierskiego,
co zapewniało lżejszą pracę koniowi oficerskiemu, bardziej obciążonemu pracą
niż konie szeregowych kawalerzystów. Siodło oficerskie wz. 36 wyglądem
zewnętrznym, gdy jest stroczone polowo, bardzo przypomina siodło żołnierskie
wz. 36, zwłaszcza gdy siedzi na nim kawalerzysta. Są prawie identyczne.
W trakcie projektowania nowego
siodła przyjąłem następujące przesłanki:
- siodło używane
przez SKWP powinno być lżejsze, więc lepsze dla koni;
- siedziska powinny
być zbliżone do siodeł sportowych. Łatwiej je wykonać niż siedziska siodeł
żołnierskich wz. 36, są wygodniejsze dla kawalerzysty w przypadku długiego
siedzenia w siodle;
- konstrukcja siodła
powinna być bardziej przystosowana do wykonywania w nich pokazów kawaleryjskich
i władania bronią białą, gdzie działanie dosiadem odgrywa znaczna rolę;
- wykończenie siodeł
powinno być skórzane tzn. krawędzie filcu powinny być obszyte skórą, co będzie
dawało dużo estetyczniejszy wygląd, odpowiedni dla szwadronu reprezentacyjnego.
Poniżej
przedstawiam specyfikację do przetargu. Była to wstępna informacja dla
potencjalnych producentów, czego będziemy od nich oczekiwać. Pierwszy zwycięzca
przetargu nawet tej specyfikacji dokładnie nie przeczytał. Gdy pojawił się
podpisać umowę, był pewien, że większość zamówienia to będą siodła
żołnierskie wz. 36. Gdy zobaczył, o jakie siodła nam chodzi i na jakich mają być
terlicach, wycofał się z
przetargu jak niepyszny. Przetarg trzeba było ogłosić ponownie.
Na
zdjęciach w specyfikacji przedstawione zostało moje częściowo rekonstruowane
siodło oficerskie wz. 36, o którym pisałem na początku artykułu.
Lp.
|
Nazwa artykułu
|
kod CPV
|
j.m
|
ilość
|
cena
jedn.
netto
|
wartość
netto
|
wartość brutto:
|
1.
|
Rząd kawaleryjski oficerski
(skóra bydlęca o grubości
do
|
||||||
Siodło – kulbaka z podszyciem filcowym ( EX): (skóra bydlęca, kolor skóry naturalny,
wysklepiony przedni łęk, filc biały,)
Oficerski rząd wierzchowy jest wykonany ze skóry bydlęcej barwy
naturalnej. Wszelkie okucia są z białego metalu a sprzążki niklowane.
Części składowe oficerskiego
rzędu wierzchowego: siodło, podpierśnik, uzda, przedmioty dodatkowe.
Terlica jest z drzewa jesionowego
lub bukowego, oklejona płótnem a dla wzmocnienia okuta. Może być także wykonana z tworzywa
sztucznego np. żywicy epoksydowej.
Ławki są wygięte odpowiednio do
grzbietu konia. Na stopach ławek są umocowane skórzane uszka do rzemieni trocznych,
na przednich po jednym a na tylnych po dwa.
Łęki są odpowiednio wygięte.
Przedni łęk ma na szczycie kulę (przednią) a po bokach uszka do podpierśnika.
Łęk tylny ma na szczycie kulę (tylną) z wycięciem albo strzemionkiem do
rzemienia trocznego a poniżej kuli środkowe ucho, przedzielone poprzeczką.
W miejscu, gdzie przedni łęk jest
połączony z ławkami, są przynitowane do ławek zaczepy puśliska. Zaczepy mają
tylną część ruchomą, na sprężynce, tak że wskutek szarpnięcia (w razie upadku
jeźdźca i pozostania nogi w strzemieniu) otwierają się samoczynnie i
wypuszczają puślisko.
Mostek tworzą cztery taśmy. Dwie
z nich, założone końcami jedna na drugą, są przybite do szczytu przedniego
łęku; drugie ich końce przybite są po bokach tylnego łęku. W poprzek ponad
taśmami podłużnymi leżą dwie taśmy poprzeczne, przybite do ławek.
Na ławkach są przykręcone z
każdej strony po trzy kawałki surowca, do których są przyszyte przystuły
popręgowe z blanku podszytego surowcem lub podwójnego blanku. Przystuły są
przepuszczone przez małe tybinki o szer
Od spodu jest terlica podbita
cienką skórą cielęcą lub baranią. To tzw. podszycie terlicy chroni siodło od
kurzu i potu końskiego.
Tybinki, ze skóry blankowej, są
przytwierdzone do ławek wkrętkami. Tybinki mają naszyte poduszki kolanowe.
Siedzisko jest wykonane ze skóry
; z przodu po bokach ma przyszyte skrzydełka z blanku, zakrywające uszka do
podpierśnika oraz zaczepy puśliska; nad przednią kulą jest naszyty przepust
do rzemienia trocznego. Do terlicy jest przybite gwoździkami; poza tym
przynitowane okuciami na przedniej i tylnej kuli oraz wzdłuż górnej krawędzi
tylnego łęku.
Pod ławki terlicy są
założone wojłokowe wyściółki ławek. Wyściółki mają kształt ławek. Do ławek umocowane są za
pomocą skórzanych wpustów; wpusty mają wycięcia na uszka, osadzone na
przednich i
|
|||||||
tylnych stopach ławek.
Na przednim wpuście jest naszyte
strzemionko do przytroczenia przedniego rzemienia trocznego szabli, u
krawędzi tylnego wpustu lewej wyściółki sprzączka do przypięcia tylnego
rzemienia trocznego szabli.
Wszystkie części siodła są
złączone na stałe i mogą być oddzielone tylko w warsztacie rymarskim przez
fachowego siodlarza.
|
|||||||
czaprak filcowy oficerski poszyty skórą
( filc biały, skóra bydlęca, kolor skóry naturalny, okucia ze stali nierdzewnej ) Wykonany jest z dwóch kawałków filcu, pokrytych skórą, łączącą obie połowy. Na przedzie na szyte są z każdej strony po trzy przepusty, w tyle po dwa przepusty do rzemieni trocznych. Do umocowania do siodła służy surowcowa pętla z przodu i trok, przepuszczony przez otwory w czapraku, z tyłu; na trok nasunięty jest krążek z twardej skóry. Pętlę zakłada się na przednią kulę siodła, poza przepust na kuli, trok zawiązuje się do ucha tylnego łęku. |
|||||||
Sakwy skórzane oficerskie przednie
|
para
|
||||||
Sakwy skórzane oficerskie tylne
(skóra bydlęca o kolorze
naturalnym, sprzączki ze stali nierdzewnej, rozmiar dopasowany do siodła)
Sakwy tylne składają się z dwóch oddzielnych torb, zaokrąglonych u dołu,
wykonanych z miękkiej skóry na twardym spodzie. Pokrywy jak u sakw przednich.
Na spodzie torb naszyte są po dwa przepusty do rzemieni trocznych. Spody
wystają w górę ponad torby, tworząc przy każdej rodzaj nałęku; nałęki mają po
dwa wycięcia na skórzane uszka, umocowane na tylnych stopach ławek i
przyszyte naprzeciw wycięć języczki. Do górnej krawędzi nałęku prawej torby
przyszyta jest przystułka a u lewej torby zapinka ze sprzążką i wsuwką stałą
do spinania sakw.
|
para
|
||||||
komplet troków z ruchomymi przesuwkami
(skóra bydlęca o kolorze
naturalnym,
szer. troka - do
- 2 troki o długości do
- 1 trok o dł. do
- 7 troków o długości do
- 3 troki do szabli :
a) 1 do dł.
b) 1 do dł.
c) 1 do dł.
|
kpl.
|
||||||
Napierśnik EX
(skóra bydlęca o kolorze
naturalnym, z wytokiem, rozmiar 3 i 4)
|
kpl.
|
||||||
puśliska
(szyte mizdrą na zewnątrz,
wykonane ze skóry bydlęcej o
kolorze naturalnym, szerokość do
|
para
|
||||||
para strzemion
(wykonane ze stali nierdzewnej, szerokość wewnętrzna strzemiona od |
para
|
||||||
Wkładki profilowane do strzemion
(wykonane z czarnej gumy,
szerokość wkładki od
|
szt.
|
||||||
Popręg
(długość min. |
szt.
|
||||||
ogłowie wojskowe
oficerskie
|
kpl.
|
||||||
kiełzno – pelham
wz. 36 z łańcuszkiem
(stal nierdzewna, łamane,
szerokość bez kółek
13,5 cm) |
szt.
|
||||||
wodze
( bydlęca skóra o kolorze naturalnym – ta sama co zastosowana do ogłowia )
–Wodze munsztukowe zszyte mizdrą do wewnątrz na płask z przesuwką zaciskową.
Wodze wędzidłowe połączone ze sobą za pomocą sprzączki i przystółki. (jak w
kantarouździe wz.36) Wykonane są z dwóch rzemieni, około
|
para
|
||||||
2.
|
Rząd kawaleryjski
szeregowca (skóra bydlęca o grubości do
|
||||||
Siodło szeregowca:
(skóra bydlęca, kolor
skóry naturalny, wysklepiony przedni łęk, filc biały,) Rząd wierzchowy
szeregowego SKWP jest wykonany ze
skóry blankowej barwy naturalnej. Wszelkie sprzążki i okucia są niklowane.
Części składowe rzędu wierzchowego: siodło, podpierśnik,
uzda, przedmioty dodatkowe.
Terlica jest z drzewa jesionowego
lub bukowego, oklejona płótnem a dla wzmocnienia okuta. Może być także wykonana z tworzywa
sztucznego np. żywicy epoksydowej.
Ławki są wygięte odpowiednio do
grzbietu konia. Na stopach ławek są umocowane skórzane uszka do rzemieni
trocznych, na przednich po jednym na
tylnych również po jednym.
Łęki są odpowiednio wygięte. Łęk
przedni ma od przodu środkowe ucho przedzielone poprzeczką Przedni łęk ma po
bokach uszka do podpierśnika. Łęk tylny ma na tylnej ścianie trzy uszka do
rzemieni trocznych a poniżej środkowego uszka środkowe ucho, przedzielone
poprzeczką.
W miejscu, gdzie przedni łęk jest
połączony z ławkami, są przynitowane do ławek zaczepy puśliska. Zaczepy mają
tylną część ruchomą, na sprężynce, tak że wskutek szarpnięcia (w razie upadku
jeźdźca i pozostania nogi w strzemieniu) otwierają się samoczynnie i
wypuszczają puślisko.
Mostek tworzą cztery taśmy. Dwie
z nich, założone końcami jedna na drugą, są przybite do szczytu przedniego
łęku; drugie ich końce przybite są po bokach tylnego łęku. W poprzek ponad
taśmami podłużnymi leżą dwie taśmy poprzeczne, przybite do ławek.
Na ławkach są przykręcone z
każdej strony po trzy kawałki surowca, do których są przyszyte przystuły
popręgowe z blanku podszytego surowcem lub podwójnego blanku. Przystuły są
przepuszczone przez małe tybinki o szer
Od spodu jest terlica podbita
cienką skórą cielęcą lub baranią. To tzw. podszycie terlicy chroni siodło od
kurzu i potu końskiego.
Tybinki, ze skóry blankowej, są
przytwierdzone do ławek wkrętkami. Tybinki mają naszyte poduszki kolanowe.
Siedzisko jest wykonane ze skóry;
z przodu po bokach ma przyszyte skrzydełka z blanku, zakrywające uszka do
podpierśnika oraz zaczepy puśliska; na przednim łęku jest przynitowany
przepust do rzemienia trocznego. Do terlicy jest przybite gwoździkami. Pod
ławki terlicy są założone wojłokowe wyściółki ławek. Wyściółki mają kształt ławek. Do ławek umocowane są za
pomocą skórzanych wpustów; wpusty mają wycięcia na uszka, osadzone na
przednich i tylnych stopach ławek.
|
szt.
|
||||||
Na przednim wpuście jest poza tym naszyte
strzemionko do przytroczenia przedniego rzemienia trocznego szabli, u
krawędzi tylnego wpustu lewej wyściółki sprzączka do przypięcia tylnego
rzemienia trocznego szabli.
Wszystkie części siodła są
złączone na stałe i mogą być oddzielone tylko w warsztacie rymarskim przez
fachowego siodlarza.
ZDJĘCIA SIODŁA SZEREGOWEGO JAK OFICERSKIEGO (z wyjątkiem okutych kul
przedniego i tylnego łęku)
|
|||||||
czaprak polowy filcowy
(poszyty skórą bydlęcą o
kolorze naturalnym, filc biały)
|
|||||||
sakwy tylne
skórzane
(skóra bydlęca o kolorze naturalnym, sprzączki ze stali
nierdzewnej, rozmiar dopasowany do siodła)
|
para
|
||||||
komplet troków
(skóra bydlęca o kolorze
naturalnym,
szer. troka - do
- 2 troki o długości do
- 1 trok o dł. do
- 7 troków o długości do
- 3 troki do szabli :
a) 1 do dł.
b) 1 do dł.
c) 1 do dł.
|
kpl.
|
||||||
napierśnik
(skóra bydlęca o kolorze naturalnym, bez wytoku, rozmiar 3
i 4)
|
kpl.
|
||||||
puśliska
(szyte mizdrą na zewnątrz,
wykonane ze skóry bydlęcej o kolorze naturalnym, szerokość
do
|
para
|
||||||
para strzemion
(wykonane ze stali nierdzewnej, szerokość wewnętrzna
strzemiona od
|
para
|
||||||
Wkładki profilowane
do strzemion
(wykonane z czarnej gumy, szerokość wkładki od
|
szt.
|
||||||
Popręg
(wykonany z białego sztucznego tworzywa
o długości min. |
szt.
|
||||||
Ogłowie
kawaleryjskie szeregowego wz.36 (kantarouzda).:
(skóra bydlęca, kolor naturalny, rozmiar 3 i 4, okucia ze
stali nierdzewnej)
|
kpl.
|
||||||
kiełzno – pelham
wz. 36 z łańcuszkiem
(stal nierdzewna, łamane, szerokość bez kółek
13,5 cm) |
szt.
|
Wymiary terlicy:
Wysokość przedniego łęku – 13 cm , brzeg wewnętrzny – 16 cm . brzeg zewnętrzny.
Rozstaw przedniego łęku u jego podstawy – 32 cm .
Odległośćmiędzy brzegami zewnętrznymi
przedniego i tylnego łęków – 45
cm .
Długość ławki po wewnętrznej
krzywiźnie – 58 cm .
Rozstaw przednich stóp ławek – 34 cm .
Długość przedniej stopy ławki – 6,5 cm .
Długość tylnej stopy ławki – 8,0 cm .
Wysokość tylnego łęku –7 cm brzeg wewnętrzny – 14 cm brzeg zewnętrzny.
Wysokość tylnego łęku –
Rozstaw ławek pod tylnym łękiem – 30 cm .
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Terlica miała łączyć funkcje siodła ławkowego, rozkładającego
ciężar jeźdźca na dużej powierzchni grzbietu konia i siodła sportowego, które
pozwoli na wykonanie pokazu kawaleryjskiego zawierającego dużo elementów
ujeżdżenia. Zaleciłem zastosowanie nowoczesnych materiałów (żywica epoksydowa),
wzmocnienie przedniego łęku okuciem stalowym oraz zastosowanie, jak w oryginale
bezpiecznikowych zaczepów puślisk.
Zdecydowałem o zmianie skórzanych uszek do rzemieni trocznych na stopach
ławek na uszka metalowe, bardziej wytrzymałe, oraz zmieniłem kształt uch
przedniego i tylnego łęku na mniej kanciaste, zapobiegające rozdarciu munduru.
Po wykonaniu prototypu terlicy, który sprawdziłem i
zaaprobowałem, zostało wykonane prototypowe siodło. Prototyp został sprawdzony
praktycznie na treningach kawaleryjskich, a wynikające ze sprawdzianu konieczne
poprawki (wypełnienie siedziska, kształt i wypełnienie poduszek kolanowych,
grubość wyściółki ławek) zostały przekazane do warsztatu siodlarskiego. W
sierpniu, wrześniu i październiku 2012 r. trwały prace konstrukcyjne dotyczące
szczegółów wykonania takich elementów składowych jak siedzisko, okucia systemu
troczenia pakunków przedniego i tylnego, okucia systemu troczenia szabli.
Zaskakującą trudnością stało się znalezienie śrubek z jednym nacięciem w
główce, do mocowania strzemionka przedniego, krótkiego troka szabli . Dostępne
były tylko śrubki z nacięciami krzyżowymi. Ponieważ były w widocznym miejscu,
sprawiały wrażenie anachroniczne.
W efekcie prac konstrukcyjnych
powstało siodło o wygodnym siedzisku, w którym ułan spokojnie „wysiedzi”
trzygodzinną uroczystość oraz sprawnie wykona pokaz kawaleryjski. Siodło jest
dużo lżejsze (o 4,5 kg) od siodła szeregowego wz. 36 dzięki zastosowaniu
nowoczesnych materiałów, w związku z czym koń kawaleryjski jest mniej
obciążony. Przewidziano również oficerską wersję siodła, która od siodła
kawaleryjskiego wz. 36/2012 różni się jedynie okuciami kul przedniego i tylnego
łęku (jak w siodle oficerskim wz. 25).
W przypadku potrzeby występowania w
troczeniu polowym do siodła kawaleryjskiego wz. 36/2012 przewidziany jest
czaprak, jak przy siodle żołnierskim wz. 36. Brzeg czapraka jest obszyty skórą
(filc jest niewidoczny). Nieznacznie zostały przesunięte miejsca naszycia
przepustów do rzemieni trocznych oraz naszyw ze strzemionkami do troczenia
sakw. Czaprak jest wykonany bez rzemieni czaprakowych, nieznacznie są
przesunięte otwory do rzemieni do podwiązywania czapraka do siodła. Sakwy są te
same co przy siodle żołnierskim wz. 36, mają jednak nieco przesunięte otwory w
nałękach do uszek do rzemieni trocznych na tylnych stopach ławek.
Prace nad wykończeniem projektu
odbywały się na Dolnym Śląsku w trakcie mojego pobytu na kursie kapitańskim we
Wrocławiu. Spotykaliśmy się u kolekcjonera siodeł wojskowych kol. Pawła
Biczysko.Wszystkim polecam muzeum powozów w Galowicach, w którym kol. Paweł udostępnia swoją kolekcję ponad 40 siodeł wojskowych i kilkuset kiełzen z całego świata ( www.muzeumgalowice.pl ).
Projekt został ukończony w październiku 2012 r., po czym siodło zostało
przekazane do produkcji. Szwadron Kawalerii WP otrzymał te siodła na
wyposażenie w grudniu 2012 r. Można je ujrzeć podczas wystąpień Szwadronu w asyście Pana Prezydenta RP i jego gości.
Konie ułańskie występują w rzędach paradnych tzn. siodła zakładane są na czapraki paradne a do tylnego łęku troczone są mantelzaki. Paradne elementy rzędu (czapraki i mantelzaki) zostały zaprojektowane przez chorążego kawalerii ochotniczej Konrada Głuchowskiego z Ochotniczego Szwadronu 1 Pułku Szwoleżerów JP.
Konie ułańskie występują w rzędach paradnych tzn. siodła zakładane są na czapraki paradne a do tylnego łęku troczone są mantelzaki. Paradne elementy rzędu (czapraki i mantelzaki) zostały zaprojektowane przez chorążego kawalerii ochotniczej Konrada Głuchowskiego z Ochotniczego Szwadronu 1 Pułku Szwoleżerów JP.
W dniu 15 listopada 2013 r. siodło
kawaleryjskie wz. 36/2012 zostało przez Dowódcę Garnizonu Warszawa uznane za
wniosek racjonalizatorski postanowieniem nr 126/2013.
Czy gdzieś można zakupić taki czaprak paradny?Może być używany...
OdpowiedzUsuń