RAJD KAWALERYJSKI
Jest przedwiośnie czyli najwyższy czas na opracowanie planu letniego rajdu czy
też rajdów.
W roku 2014 gdy
służyłem w Dowództwie Garnizonu Warszawa, jako oficer d/s szkolenia kawalerii
konnej opracowałem plan rajdu kawaleryjskiego dla Szwadronu Kawalerii WP.
Został on zatwierdzony przez Dowódcę Garnizonu i przesłany do Batalionu
Reprezentacyjnego, któremu podlega Szwadron. Niestety rajd nie został
przeprowadzony z powodu ciągłych zmian w obsadzie dowództwa Szwadronu. Może go
kiedyś przeprowadzą. Poniżej zamieszczam ww. dokument. Jest on wykonany wg
wszelkich wymogów obowiązujących w Wojsku Polskim. Nazwa przedsięwzięcia i
kolejna punkty dokumentu były tworzone w Pionie Szkolenia DGW przy udziale
kolegów oficerów Pionu. Dla Szwadronów Ochotniczych, które współpracują z
Wojskiem Polskim, opracowanie to może być pomocne przy tworzeniu planu
współpracy z Wojskiem. Opracowanie to może też być pomocne przy tworzeniu planu
własnego rajdu gdyż powstało na podstawie osobistych doświadczeń przy
organizacji i przeprowadzaniu licznych rajdów kawaleryjskich np. Warszawa -
Janów Podlaski, Warszawa - Komarów, rajd po Puszczy Knyszyńskiej.
DOWÓDZTWO GARNIZONU WARSZAWA
ZATWIERDZAM
DOWÓDCA GARNIZONU WARSZAWA
gen. bryg. Wiesław GRUDZIŃSKI
KONCEPCJA PRZEPROWADZENIA PODRÓŻY HISTORYCZNO-WOJSKOWEJ w połączeniu z
ZAJĘCIAMI ZINTEGROWANYMI
oraz
OBÓZEM KONDYCYJNYM
KONCEPCJA
Organizowane cyklicznie raz w roku po trasach
związanych z polską historią
kawaleryjską
np. rajd na pole bitwy pod Komarowem lub po terenach Bitwy nad Bzurą.
Jest to nowa
koncepcja szkolenia Kawalerii Konnej łącząca w sobie elementy podróży
historyczno – wojskowej, przybliżającej dzisiejszym kawalerzystom
dziedzictwo historyczne w jego naturalnej postaci i środowisku z realizacją
programu szkolenia w tematach, które trudno przeprowadzić w warunkach
garnizonowych. Przedsięwzięcie to umożliwia także szkolenie koni kawaleryjskich
w stale zmieniającym się terenie oraz wyrabia w zwierzętach kondycję fizyczną i
psychiczną. W trakcie trwania rajdu następuje integracja zarówno międzyludzka,
jak i na płaszczyźnie koń – kawalerzysta. Podsumowując, koncepcja ta pozwala
zrealizować kawalerii zadania, które normalnie realizowane są na poligonach.
Forma: rajd
kawaleryjski
Cel:
kawalerzyści
-
- zgrywanie sekcji, zgrywanie szwadronu
- wyrobienie w kawalerzystach kondycji kawaleryjskiej
- przeprowadzenie zajęć z tematów trudnych do zrealizowania w Warszawie
- Szkolenie taktyczno-specjalne;
- Inżynieryjno-saperskie;
- Powszechna Obrona Przeciwlotnicza;
- Terenoznawstwo;
- Rozpoznanie;
- Szkolenie Kawaleryjskie;
- Budowa i Eksploatacja Uzbrojenia i Rzędów Kawaleryjskich;
- Ochrona środowiska;
- Szkolenie Weterynaryjne;
- Zapoznanie kawalerzystów z historią wojskową a zwłaszcza kawaleryjską trasy rajdu.
- Zapoznanie kawalerzystów z warunkami bytowania kawalerii II RP w czasie manewrów i w czasie wojny.
- Prezentacja ludności, mijanych w drodze miejscowości, polskiej kawalerii, jej wyszkolenia i historii (szczególnie podczas całodziennych postojów).
konie -
- przyzwyczajenie koni do stale zmieniającego się otoczenia
- wyrobienie w koniach kondycji i tężyzny fizycznej
- oswojenie koni z nowymi miejscami stacjonowania
- wytworzenie w koniach więzi stadnej
Czas
trwania (rajd po terenach Bitwy nad Bzurą): 10 dni
(trasa marszu kawalerii – ok. 250 km).
1. Transport kołowy (pt.) – ok. 180 km
2. Marsz (sob.)
3. Marsz (nd.)
4. Postój całodniowy, obsługa sprzętu (pon.)
5. Marsz (wt.)
6. Marsz
(śr.)
7. Postój całodniowy, obsługa sprzętu (czw.)
8. Marsz (pt.)
9. Marsz (sob.)
10. Transport
kołowy powrotny (nd.) – ok. 60 km
Uczestnicy:
22
kawalerzystów – trzy sekcje z dowódcami plus dowódca przedsięwzięcia
plus
3
luzaków (w tym jeden podkówacz)
2 kierowców
taboru
19 koni
Tabor:
2 samochody
ciężarowe
1 cysterna na wodę (dwukołowa)
1 cysterna na wodę (dwukołowa)
Wyżywienie:
Konie – pasza treściwa – owies, pavo - własna w taborze
pasza objętościowa – siano - kupowana w trasie
słoma na noc – kupowana w trasie
Żołnierze – diety (posiłki organizowane w ramach sekcji)
Sprzęt:
19 rzędów
kawaleryjskich wz.36
9 lanc
19 szabel
19 kpl. do
czyszczenia koni
19 derek
przeciwdeszczowych dla koni
Koniowąz
polowy
19 wiader
16 żerdzi –
przedzielników
Apteczka
Pałatki lub
namioty
Karimaty
Śpiwory
Butle gazowe
+ kuchenki
Widły - 3
Grabie - 3
Szpadle - 3
Taczki - 3
Umundurowanie
- ćwiczebne
Koszty (dane
z 2012 r.)
Transport
ludzi i koni
- Transport koni – 2 x 4500 zł = 9000 zł.
- Transport ludzi - autobus do miejsca rozpoczęcia rajdu i z miejsca zakończenia rajdu
Tabor
przemieszczający się po trasie rajdu
Koszt paliwa
– 1250 zł
Koszty
osobowe transportu:
Autobus – 2
dni x 8 godz. x 31 zł. = 496 zł.
Tabor – 12
dni x 8 godz. x 31 zł. x 2 kierowców = 5952 zł.
Razem – 6448
zł.
Ogólny koszt
transportu ludzi, koni i taboru – 16698 zł.
Wyżywienie
ludzi i koni
- kawalerzyści – diety
- Konie – pasza treściwa zabrana ze stajni szwadronu
- Pasza objętościowa – siano - kupowana po cenach rynkowych w trakcie rajdu (3,3 zł x 11 dni x 19 koni = 690 zł)
- Słoma kupowana po cenach rynkowych w trakcie rajdu (2,2 zł x 11 dni x 19 koni = 460 zł)
Razem zakupy siana i słomy w trakcie rajdu – około 1150 zł
Plan dnia:
Dzień marszu
5.00 – 6.00
- karmienie koni (siano, woda, obrok)
6.00 – 6.30
– pobudka toaleta poranna
6.30 – 7.00
– śniadanie
7.00 – 7.30
- pakowanie sprzętu
7.30 –
8.00 - czyszczenie, siodłanie koni, luzacy i kierowcy likwidują
obozowisko
8.10 – 8.15
– rozpoczęcie marszu
8.15 – 11.15
– pierwszy etap marszu, ok. 17 km, w trakcie marszu 20 min
pasienia
11.15 –
14.00 – postój, pasienie, pojenie, karmienie, czyszczenie koni, II śniadanie
ułanów
14.00 –
14.15 – siodłanie koni, likwidacja biwaku
14.30 –
17.00 - drugi etap marszu, ok. 15 km, w trakcie marszu 20 min. pasienia
17.00 –
17.30 – rozsiodłanie koni, pasienie
17.30 –
18.00 – organizacja miejsc postoju koni, pojenie.
18.00 –
20.00 – organizacja noclegu, obiado -kolacja
20.00 –
20.15 – apel
20.15 –
20.30 – pojenie, karmienie koni
20.30 –
22.00 – czas wolny
22.30 –
pojenie, capstrzyk
Dzień
postoju
5.00 –
6.00- karmienie koni (siano, woda, obrok)
7.00 – 7.30
– pobudka, toaleta poranna
7.30 – 8.00
– śniadanie
8.15 – 8.30
– apel
8.30 – 8.45
– czyszczenie koni
8.45 – 9.30
– zajęcia programowe
9.30 – 10.30
– obsługa rzędów kawaleryjskich
11.15 –
14.00 – pasienie, pojenie, karmienie, II śniadanie ułanów
14.0 – 16.00
– czas wolny
16.00 –
16.45 – zajęcia programowe
17.00 –
18.00 – pasienie, czyszczenie koni
18.00 –
19.00 – obiado – kolacja
20.00 –
20.15 – apel
20.15 –
20.30 – pojenie, karmienie koni
20.30 –
22.00 – czas wolny
22.30 –
pojenie, capstrzyk
Gdy zajdzie taka potrzeba, kawalerzyści w trakcie dnia
postoju mogą wykonać pokaz kawaleryjski dla okolicznej ludności.
W przypadku
upałów należy przesunąć rozpoczęcie dnia marszu o godzinę (rozpoczęcie
karmienia o 4.00). Drugi etap marszu rozpocząć o godzinę później (15.30).
CELE I ZAGADNIENIA ĆWICZENIA:
1) główne cele szkoleniowe ćwiczenia:
a) uczyć żołnierzy szwadronu postępowania z końmi podczas długotrwałego marszu,
organizowanie miejsca postoju szwadronu kawalerii, współpracy w trakcie wielodniowego
przemieszczania się konnego szwadronu poza MSD, propagowanie wśród spotykanej
ludności historii wojska polskiego oraz pozytywów służby w Wojsku Polskim.
b) doskonalić indywidualne i zespołowe praktyczne umiejętności ułanów w rozwiązywaniu
problemów z zakresu długotrwałego przebywania szwadronu poza MSD.
c) zgrywać działania ułanów podczas organizowania marszu pododdziału kawalerii w
nieznanym terenie oraz organizowania miejsc postoju szwadronu w trakcie rajdu.
2) zagadnienia szkoleniowe ćwiczenia:
ćwiczenia do miejsca rozpoczęcia rajdu.
b) część główna ćwiczenia - marsz podróżny Szwadronu;
ETAP I - dwa dni marszu;
ETAP II - dzień postoju, kontrola stanu zdrowia ludzi i koni, obsługa sprzętu.
Ew. pokaz kawaleryjski dla ludności miejscowej;
ETAP III - dwa dni marszu;
ETAP IV - dzień postoju, kontrola stanu zdrowia ludzi i koni, obsługa sprzętu.
Ew. pokaz kawaleryjski dla ludności miejscowej;
ETAP IV - dwa dni marszu
ETAP V - dzień postoju, kontrola stanu zdrowia ludzi i koni, obsługa sprzętu.
Ew. pokaz kawaleryjski dla ludności miejscowej;
Część końcowa ćwiczenia - transport kołowy uczestników ćwiczenia do MSD.
USTALENIA ORGANIZACYJNE:
Ew. pokaz kawaleryjski dla ludności miejscowej;
Część końcowa ćwiczenia - transport kołowy uczestników ćwiczenia do MSD.
USTALENIA ORGANIZACYJNE:
- zakres opracowywanej dokumentacji do ćwiczenia: przygotowanie map trasy rajdu w skali 1:50 000;
- media - "Polska Zbrojna";
- uczestnicy i termin przeprowadzenia rekonesansu rejonu - kierownik ćwiczenia, dowódca pododdziału konnego, dowódca taboru; Termin - kwiecień, maj;
- zasady ochrony informacji o ćwiczeniu i zabezpieczenie rejonu ćwiczenia. Ochrony rejonów ćwiczenia nie organizuje się;
- organizacja szkoleń: kierownik ćwiczenia i dowódca pododdziału konnego i taboru - kwiecień.
Zabezpieczenie medyczne i weterynaryjne w trakcie trwania rajdu:
- lekarz wojskowy;
- codzienna opieka weterynaryjna - kadra szwadronu;
- nagłe wypadki - najbliższy lekarz weterynarii na trasie przemarszu.
SPRAWOZDAWCZOŚĆ Z ĆWICZENIA:
b) omówienie końcowe - DGW;
c) termin składania sprawozdania:
- sprawozdanie z ćwiczenia opracować i przesłać do przełożonego oraz pozostałych
wyższych dowództw i sztabów zgodnie z obowiązującym w SZ RP systemem sprawozdawczości nie później niż do ......
kpt.Robert WORONOWICZ
- miejsce czas i uczestnicy omówienia:
b) omówienie końcowe - DGW;
c) termin składania sprawozdania:
- sprawozdanie z ćwiczenia opracować i przesłać do przełożonego oraz pozostałych
wyższych dowództw i sztabów zgodnie z obowiązującym w SZ RP systemem sprawozdawczości nie później niż do ......
kpt.Robert WORONOWICZ
Rajd ma sprawiać przyjemność uczestnikom. Ludziom i koniom, dla tego nie należy planować dziennych przemarszów dłuższych niż 35 - 40 km. Zawsze możemy pomylić drogę lub wybrana okaże się nieprzejezdna a wtedy dzienny przemarsz znacznie się wydłuży. Należy pamiętać, że w przedwojennej kawalerii marsz ponad 40 km. był uważany za marsz forsowny i po nim należał się koniom dzień odpoczynku. Ewentualny dłuższy przemarsz należy planować pod koniec rajdu, gdy konie przyzwyczają się do nowej sytuacji i gdy wyrobią sobie kondycję marszową. Do rajdów najlepiej nadają się konie tatersalowe (szkółkowe) chodzące dzienni 3 - 4 godziny. One już mają wyrobioną kondycję. Konie prywatne, chodzące 1 godzinę dziennie lub rzadziej wymagają wyrobienia zaprawy marszowej przynajmniej tydzień przed rajdem lub trzeba zaplanować rajd pod kątem stopniowego wyrabiania kondycji. Podstawowym celem rajdu jest szkoła przebywania z koniem 24 godziny na dobę, dbanie o niego w każdej sytuacji. W przypadku rajdu o długich przemarszach jest to niemożliwe z powodu znacznego zmęczenia ludzi.
rtm. Robert Woronowicz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz